Ing. Lenka Říhová

Porozumění textu: Proč s ním mají žáci problém a jak jim pomoci?

„Já tomu vůbec nerozumím, nedává mi to smysl!“ – říkají mnozí žáci, když čtou zadání nebo delší ukázku v testu k přijímačkám. Porozumění textu ale není žádná kouzelná schopnost. Je to dovednost, která se dá snadno natrénovat.

Co se vlastně myslí porozuměním textu a proč je tak důležité?

Porozumět textu znamená, že si žák při čtení nejen přečte slova, ale také pochopí jejich význam. Dokáže si odvodit hlavní myšlenku, rozpoznat záměr autora nebo najít konkrétní informaci. Musí u toho ale také přemýšlet a dávat si informace do souvislostí.

Tahle dovednost se však kromě běžného života zdaleka nehodí jen do hodin češtiny. Žák ji potřebuje i v matematice (typicky při řešení slovních úloh) a v ostatních předmětech (když pracuje s textem v učebnici). Na střední a později na vysoké škole se pak bez hledání souvislostí v textu neobejde už vůbec. 💡

Proč dělá porozumění textu žákům takové potíže?

Tady jsou nejčastější důvody, které jsem ze své praxe vypozorovala u doučovaných dětí:

  • Problém jim dělá i samotné čtení a soustředí se hlavně na to, aby zvládly text jakýmkoli způsobem „přelouskat“.
  • Čtou příliš rychle a „přeskakují“ důležité části.
  • Chybí jim slovní zásoba (jednoznačný důsledek toho, že žáci dnes čtou čím dál tím méně) nebo se lekají „neznámých slov“.
  • Nevědí, jak mají postupovat – na co se soustředit a čím se naopak nezaobírat, protože se jedná o podružné informace.

Možná to znáte i z domácí přípravy, když se s dítětem učíte do nějakého předmětu. Dítě si přečte text, ale neví, co se po něm v zadání chce. Právě tady může pomoct jednoduchý postup.

Jak na to krok za krokem: postup pro žáky i rodiče

📌 Zkuste si doma vyzkoušet následující jednoduché cvičení:

  1. Nechte dítě přečíst krátký text nahlas.
  2. Po každém odstavci se zeptejte: „O čem to bylo?“
  3. Pokud dítě neumí odpovědět, zopakujte si text znovu – třeba společně.
  4. Položte dvě až tři otázky k textu. Například:
    • Kdo byl hlavní postavou?
    • Co se stalo na začátku?
    • Co je v tomto odstavci nejdůležitější?

Na druhém stupni jsou pak vynikajícím pomocníkem výpisky. Když si dítě zvládne udělat výpisky k danému tématu, opakovanou praxí se tak automaticky naučí „vytáhnout“ z textu to podstatné, což mu pak výrazně usnadní studium na střední i na vysoké škole.

Já sama jsem toho živým důkazem. Spolužáci se mě vždycky vyptávali, jak to, že se látku (téměř do jakéhokoli předmětu) naučím tak snadno? Nechtěli mi věřit, že je to tím, že si dělám „chytré“ výpisky. V mém případě to byly spíše takové poznámky, které jsem dokázala přečíst jen já sama, protože krasopis nikdy nebyl mou silnou stránkou. 🙂 

Nějaký škrabopis ovšem vůbec nevadí, dítě si může dělat výpisky tak, jak to jemu osobně nejlépe vyhovuje.

✅ Tímto způsobem žáci trénují nejen čtení, ale hlavně výběr podstatných informací a orientaci v textu. A přesně to se zkouší i u přijímacích zkoušek.

Takový trénink ovšem samozřejmě vyžaduje čas a také nějaký vhodný materiál. Velmi vhodné k procvičení jsou například Cermat testy z minulých let, které si můžete stáhnout na stránkách Cermatu.

Máte obavu, že tyto testy vašemu dítěti nebudou stačit?

📥 V tom případě můžete využít Práce s textem, kterou jsem pro vaše děti připravila.

Rozbor textu či básně? Všechno se dá natrénovat!

Spousty dětí se zmocní panika, když v zadání zahlédnou zadání určete, zda tvrzení XY vyplývá z textu, nebo ne,  případně vyhledejte v textu. Ale nebojte se – rozbor textu ani básně není žádná věda.

🧠 Stačí vědět, na co se zaměřit:

  • U prózy: hlavní myšlenka, postavy, děj, popř. číselné údaje a data
  • U poezie: pocity, figury a tropy, rýmy, styl

❌ A jaká je nejčastější chyba? Žák se snaží „vymyslet správnou odpověď“, kterou by měl ovšem hledat přímo v textu.

Představuji vám e-cvičebnici zaměřenou na porozumění a rozbor textu

porozumění textu

E-cvičebnice Práce s textem je určena primárně pro osmáky a deváťáky; vlastní cvičení orientovaná na porozumění textu určitě zvládnou i žáci šestých a sedmých tříd, látka z některých doprovodných úloh se však probírá až v osmé třídě. Díky cvičebnici si děti zcela bez stresu natrénují, co se po nich při čtení a rozboru textu chce.

✅ Co ve cvičebnici najdete?

  • 50 textů s různým zaměřením (5 textů z celkového počtu představují básně)
  • celkem 400 cvičení
  • konkrétní úkoly, které se podobají zadání z přijímaček od Cermatu
  • a jako obvykle i soubor s řešením

❌Co ve cvičebnici nenajdete?

  • Cvičebnice neobsahuje tzv. seřazovací úlohy, tj. text rozčleněný na několik částí, které je třeba seřadit podle smyslu.
  • Rozbor básní je ve cvičebnici obsažen jen ve velmi omezené míře.

💬 Cvičebnici jsem otestovala na některých svých žácích, kteří na ní spolu se svými rodiči oceňují zejména srozumitelnost, velký počet cvičení různé obtížnosti i vhodnou volbu textů. V neposlední řadě pak také to, že cvičebnice je vystavěna velmi podobně jako obdobná cvičení v Cermat testech, takže je ideální jako doplněk testů z minulých let.

I já sama musím uznat, že poté, co si vybraní žáci cvičebnici prošli, neměli naprosto žádný problém s typově podobnými úlohami z Cermat testů. Zkrátka už dobře věděli, na co se zaměřit, a úlohy na analýzu textu pro ně byly spíše rutinní.

📩 Chcete vědět, jak vypadá zadání a řešení? Můžete se podívat na ukázku (pro tyto účely jsem záměrně vybrala různé úlohy).

S tréninkem porozumění textu se dá začít kdykoliv

Pokud dítě zatím s rozborem textu trošku bojuje, nezoufejte, nikdy není pozdě. Je to dovednost, která se dá trénovat – stejně jako jízda na kole. 🚴‍♀️

🟢 Pomozte svému dítěti tím, že mu dáte nástroje, které mu budou dávat smysl. Ať už se připravuje na přijímačky, nebo se chce zlepšit jen tak (pro svůj dobrý pocit) – e-cvičebnice Práce s textem mu v tom může být skvělým průvodcem!